Ing-Marie Rydén Höök – Allmänpolitisk debatt 2018

Lördag 17 februari 2018

Skolan – Grundskolan i Härryda kommun

Våra grundskolor inom Härryda kommun visar på goda resultat – det får vi inte glömma bort men bra kan bli bättre och det finns områden inom skolvärlden som vi liberaler vill stärka upp.

Vi liberaler i Härryda kommer att fortsätta arbetet med att ge förutsättningar för en bra skola, ”Kunskapsskolan” stå upp för och stärka de elever som behöver stöd för att nå kunskapsmålen, detta inom samtliga årskurser i grundskolan men även på gymnasiet. Vi vill även skapa förutsättningar för att pedagogerna skall kunna fokusera på lärandet, vilket de är utbildade för.

Alliansens satsning på årets Grundskolepaket är en bra väg mot en skola för alla. De två nya psykologtjänsterna kan göra skillnad, stöd till personalen att tidigt identifiera de barn med behov av stöd, snabbare utredningar och därmed tidigare insatta åtgärder för eleverna. Men detta räcker inte.

Som ni säkert minns beslöt regeringen nyligen att de nationella proven på gymnasiet skulle halveras under innevarande på grund av att lärare har en pressad arbetssituation och att många elever är stressade. Sådana signaler ska naturligtvis tas på allvar men kan inte tas på bekostnad av de nationella proven. Vad kom först hönan eller ägget? De nationella proven utgör knappast den största källan till stress inom svensk skola. I stället bör man fråga sig om lärare och elever får tillräckligt med arbetsro och studiero i skolan idag? Skolan är förändrad idag! Förtroendet för lärarens auktoritet och ledarskap i klassrummet har minskat, elevens lärande behöver styras av den professionelle och inte av eleven eller föräldern.

Kränkningar, sextrakasserier hot och våld blir allt vanligare inom skolans värd vilket skapar mycket oro, ohälsa, otrygga elever och lärare. Kunskapsinhämtningen och stämningen i klasserna påverkas oerhört av dessa. Var har respekten för varandra, de humana värden empatin och sättet att ta hand om varandra tagit vägen? Var finns föräldrarna – en självklarhet att föräldrar och skolans personal skall samarbeta för barnens bästa – en självklarhet för oss liberaler. En trygg och framgångsrik skola är beroende av trygga och framgångsrika lärare!

Till sist:

Samhällsbygget börjar med skolan – en bra skola rustar eleverna för resten av livet – det har vi liberaler drivit sedan lång tid tillbaka och vi tappar inte taget här. Det fria skolvalet är bra och viktigt på många sätt. Men i Härryda, behövs nyetablering av en eller flera skolor, helst med nya huvudmän, som följer samma regler, kvalitetskrav mm som kommunala skolor. Då kan vi tala om en ökad valfrihet.