Anders Halldén Ge barn i skolan rätt till stöd

Tisdag 10 oktober 2017

Enligt skollagen har alla barn rätt till utbildning. Detta måste hanteras på olika sätt. Det handlar om att ge alla barn och ungdomar en bra start i livet efter var och ens olika förutsättningar. I Sverige har kommunen stått som garant för ett socialt skyddsnät som garanterat stöd till dem som behöver det allra mest.

Elever som har svårt att tillgodogöra sig kunskaper i en viss takt och i stora klasser måste ges ett stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka inlärningssvårigheter av olika slag. För detta måste barnets behov bedömas. Enheter som uteslutande har elever som behöver stora insatser för att få skolan och vardagen att fungera löser detta med särskilt utbildad personal i små grupper. Dock krävs i allmänhet en utredning för att kommunen skall sätta in resurser.

Vi måste lära oss vilka krav kan vi sätta. Barnen misslyckas om och om igen och får höra att de inte klarar målen.

Att som förälder se sitt eget barn brytas ned och bara må sämre gör mig rädd. Som tur är, vet jag att det finns viss hjälp att få.

När skall vi acceptera att vi alla är olika, behöver olika hjälp? Gör bedömningar i tid. Sätt in de speciallärare som krävs, erbjud lärarna kurser, sätt in resurspersonal, ha små klasser redo att ta emot dessa barn i alla skolor.

Skolan skall försäkra sig om att en elev når den lägsta acceptabla kunskapsnivån. Eleverna skall få ledningen och stöd att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Även de elever som når kunskapskraven kommer att få ledningen och stöd att nå längre. I nuläget minskar antalet elever som lämnar grundskolan med fullständiga betyg från år till år samtidigt som lärarkåren i Härryda inte ser att de får den hjälp med utredningar och bedömningar som krävs för att eleverna skall få det extra stöd som krävs.

Liberalerna vill därför att stödet till barn med särskilda behov får extra resurser där föräldrar kan ta kontakt och be om hjälp med råd och utredningar. Därför står vi bakom kravet på nya utredningsresurser i form av nya psykologtjänster till Härryda kommuns stödenhet.

Anders Halldén

Liberalerna