Allmänpolitisk debatt 2017

Ing-Marie Rydén Höök

Onsdag 8 mars 2017

Allmänpolitisk debatt den 30 januari 2017 – KF

Ordförande, ledamöter och åhörare!

Fritidshem (Skola)

Skolans samtliga verksamheter är (fortfarande) en hjärtefråga för oss liberaler. Härryda kommun har en bra skola vilket vi ska vara glada för men bra kan alltid bli bättre. I jämförelse med andra kommuner i landet står sig Härryda ganska väl.

I år, 2017, satsar kommunen fyra extra miljonerför att kunna lyfta fritidshemmen och detta är en nödvändig satsning som Liberalerna i Härryda drivit på.

Viktigt för oss Liberaler, (enligt vårt lokala partiprogram), är att:

* Barngrupperna ska minska på fritidshemmen

* Andelen behöriga pedagoger ska öka

* Fritidshemmens verksamhet ska utvecklas

Detta kan möjliggöra en värdig, jämlik och kreativ miljö för våra barn att utvecklas i

Synen på fritidshemmens uppgift har alltså varierat från ett komplement till hemmet till ett komplement till skola och hem. Gruppstorlekar och personaltäthet och kompetens har genomgått stora förändringar.

Fritidshemmens historia:

Fritidshemmen har inte lika lång historia som skolväsendet har.

Den har gått ifrån att avlasta föräldrar eller rättare redan på slutet av 1800-talet möjliggöra för fattiga ensamstående mödrar att kunna arbeta och finansierades då genom välgörenhetsorganisationer och privatpersoner. Först på 40-talet infördes statsbidrag och först på 60- 70 – talet blev det ett namnbyte till fritidshem som sedermera blev en del av vårt skolväsende.

Fritidshemmets uppgift idag är att komplettera utbildningen såväl förskoleklass, grundskola som grundsärskolan mm samt erbjuda elever en meningsfull fritid och främja en social gemenskap.

Men samtidigt ska fritidshemmet vara organiserat så att det möjliggöra förföräldrar/vårdnadshavare att förvärvsarbeta eller studera och

för Liberalerna är det viktigt att både män och kvinnor ska kunna känna sig trygga, kunna göra karriär och få vara nära sina barn i vår kommun.

Skolverket har sedan 2015 påtalat att barngrupperna på landets fritidshem fortsätter att öka samtidigt som personalens kompetens sjunker. Denna utveckling som pågått i över 10 år har fortsatt.

I Härryda har vi de senaste åren sett en utveckling på fritidshemmen med glesare personal och större elevgrupper. Mellan år 2009 och 2014 ökade avdelningsstorleken från 27.1 elever till 35,1. Samma utveckling kan vi se på antalet årsarbetare, från 16,5 elever per årsarbetare år 2009 till 22,1 2014. Utvecklingen har sett likadan ut i hela landet.

Men i 2015 års statistik kan vi i Härryda se ett välkommet trendbrott, med färre elever per årsarbetare och mindre elevgrupper, Men detta trendbrott får inte bli en engångsföreteelse utan måste bli inledningen på en längre tids positiva utveckling. Det är så att antalet pedagoger med högskoleutbildning inte har blivit fler.

I kommunens senaste brukarundersökning ges lågt betyg av föräldrarna när det gäller möjligheten till lugn och ro och möjligheten till hjälp med skolarbetet. Två faktorer som torde påverkas av gruppernas storlek och personaltätheten.

Jag vill också säga något som ligger mig personligen mycket varmt om hjärtat och det är kränkningar inom skolans verksamheter och gäller naturligtvis även fritidshemmen. Fritidshemmen som en del av skolan följer skollag och delar av läroplanen. Detta innebär bland annat att alla vuxna inom fritidshemmen ska anmäla till respektive chef eller rektor, som i sin tur anmäler till huvudmannen som driver verksamheten om de får reda på om någon/något barn blivit utsatt för kränkande behandling. Det kan vara såväl barn, personal som föräldrar/vårdnadshavare. Kränkningarna har ökat men skyldigheten att anmäla och registrera är inte så gammal så det är svårt att säga vad som är ägget och vad som är hönan. Men de är många på ett kontinuum från vardagliga utrop till riktigt svåra kränkningar, men de måsta alla tas på allvar. Det behövs kompetens att upptäcka och mod att se vad som försiggår, Iland kan det röra sig om sunt förnuft, en tillsägelse emedan andra gånger väldigt starka händelser – ibland rent kriminella händelser. Här vilar även ett stort föräldraansvar och samverkan med fritidshem/skola.

Vi liberaler anser att kränkningar inte är acceptabla – det är inte lagstiftning som sakna utan hur lagen tillämpas.

Att säga något om valfrihet och självbestämmande, som vi liberaler håller högt, lämnar jag därhän, eftersom tidigare talare tagit upp detta(HH) – gäller föräldrarnas frihet att kunna välja skola, skolform mm.

För oss liberaler är det viktigt att kommunen underlätta för alternativa utförare inom skola, vård och omsorg.

Till sist

Vi liberaler vill i allt högre utsträckning frigöra fritidshemmens potential och stärka personalens möjligheter att utveckla verksamheten. Detta kan ske genomen förbättrad personaltäthet, mindre gruppstorlek samt ökade möjligheter för personalens kompetensutveckling. Detta kan möjliggöra att elever och lärare kan få en lugn och trygg arbetsmiljö. Det är också mycket viktigt att barn med särskilda behov ska uppmärksammas och få det stöd och resurser de behöver inom fritidshemmets ramar.

Den satsningen som görs i år är ett första steg !!!! och i plan för budget 2018 har liberalerna föreslagit en ökning med 4 miljoner kr och under 2019, 2 miljoner kr – 10 milj. kr under en treårsperiod. Utvecklingen får visa om detta räcker.

Till sist vill jag naturligtvis lyfta det fantastiska arbete som fritidshemmens engagerande personal gör varje dag för våra elever.

Tackar för mig.