Hans Hofflander om budget Härryda kommunstyrelse

En ansvarsfull budget i balans

Måndag 6 mars 2017

Majoriteten lägger sin vana trogen fram en ansvarsfull budget i balans. Vi är inne i en period av goda resultat och det är lätt att dra växlar på detta, men vi ser framför oss något kärvare tider för den kommunala ekonomin och det måste vi förbereda oss för.

Vi har dock glädjen att bo i en region som växer , och detta ger oss trots allt mest positiva problem att ta ställning till. Vi Liberaler har, som en aktiv part i Allianssamarbetet, särskilt tryckt på några områden som jag kort vill ta upp här;

Uppdrag samhällsbyggnad

Handlar om att kommunen som sagt växer och inte minst Mölnlyckes centrala delar står de kommande åren inför en omfattande utbyggnad och förtätning med bostäder, verksamheter och service. Detta kommer att förändra stadsbilden och ställa stora krav på en väl utbyggd infrastruktur. För att säkra att Mölnlycke vidareutvecklas till det attraktiva samhälle som vi önskar, bör en fördjupad stadsbyggnadsstudie på strategisk nivå genomföras under det kommande året. Till detta tillskjuter vi därför extra medel för att markera hur angeläget det är och täcka kostnader för de konsultinsatser som behövs.

Uppdrag Värdeskapande aktiviteter

“Mer värde för pengar” är ett begrepp som vi använt i olika sammanhang, bl.a. när vi lagt tidigare uppdrag till förvaltningen. Det är lätt att missuppfatta budskapet och ge det innebörden att skära i verksamheten, alltså ta bort erbjudanden eller tjänster. Det handlar inte om det! Det handlar om att även fortsättningsvis att få koll på aktiviteter i verksamheterna som inte ger mervärden och hitta ännu smartare sätt att lösa uppgifterna, alltså ständiga förbättringar. Detta är något normalt i alla företag och organisationer, och det är alltså inte frågan om nedskärningar eller att springa fortare.

Ökade resurser till fritidshem

Fritidshemmen ska vara ett komplement till skolan vad det gäller att utveckla elevers lärande och utveckling. Från majoritetens sida är frågan om fritidshemmens fortsatta utveckling högt prioriterad. Därför avsätter vi 10 mkr över en treårsperiod, där särskilt fokus ska läggas på personaltäthet och kompetensutveckling.

Fler trygghetsboenden

Trygghetsboenden är en ny boendeform på bostadsmarknaden som ger medborgare som är 70 år eller äldre möjlighet att bo i en vanlig bostad, men med större gemenskap, trygghet och tillgänglighet. Förvaltningen får i uppdrag att under kommande år aktivt, i planprocesser och genom markanvisningar möjliggöra att trygghetsboenden byggs.

Servicegaranti

Medborgare och näringsliv ska kunna ha förtroende för att kommunen ger god service och uppfyller sina åtaganden inom utlovad tid. Vi vill därför införa ett system med servicegarantier fr. o .m. 2018 . Servicegarantin ska fastställa inom vilken tid olika tjänster skall utföras och åtaganden från kommunens sida om inte en tjänst kan utföras på angiven tid.

Anförande budgetdebatten  2017      Hans Hofflander