Hans Hofflander i Härryda allmänpolitiska debatt 2017

Lördag 4 mars 2017

Ordförande, ledamöter, åhörare,

VALFRIHET FÖR KOMMUNENS MEDBORGARE

är centralt för oss liberaler.

Liberalernas politik handlar om öppenhet, frihet, mångfald och tolerans.

I ett liberalt välfärdssamhälle bidrar stat, kommun och frivilliga gemenskaper till alla människors trygghet.

Solidaritet är människors omsorg om andra människors välbefinnande och livschanser. Varje människa ska ges möjlighet att ta ekonomiskt, ekologiskt och socialt ansvar för sin egen livsstil. För oss liberaler är det en hjärtefråga att alla människors lika värde måste värnas.

Sverige ska vara ett land som ger skydd åt människor som tvingas fly för sitt liv eller undan förföljelse. De som kommer hit ska snabbt få möjlighet att lära sig språket och få möjlighet till en bra vidareutbildning. Det lägger grunden för att komma in på arbetsmarknaden och därmed skapa sig en framtid i landet.

Majoriteten bland de politiskt förtroendevalda tar ansvar för att de som utifrån kommer till vår kommun ska ha samma möjligheter som alla andra att komma in i samhället, ha ett arbete, bo och leva i trygghet och kunna skapa sig ett gott liv.

Vi kan bara hoppas att alla vill inse och axla detta medmänskliga ansvar!

Som liberal gillar jag att göra mina egna val i så stor utsträckning som möjligt, i stort som smått, så länge också alla andra också har samma möjlighet. Det kan gälla allt i livets olika skeden, från val av barnomsorg och skola till val av hemtjänst eller äldreboende.

Ju längre till vänster på den politiska skalan vi kommer tycks också kravet på valfrihet öka. I detta fall dock i betydelsen frihet från val.

I liberalernas förslag till nytt lokalt partiprogram nämner vi valfriheten inte mindre än åtta gånger. Också Alliansens gemensamma Strategiska program genomsyras av valfrihet, trygghet och delaktighet.

Men vi måste kämpa på för att få mera genomslag för valfriheten!

För i verksamhetsplan 2017-2019 återfinns nämligen ordet valfrihet ingenstans!

Liberalernas valfrihet gäller först och främst demokratin! Demokratin förutsätter en fortlöpande dialog mellan förtroendevalda och medborgare, där en hörnpelare i diskussionen om förtjänster och nackdelar med olika förslag är hur de påverkar medborgarnas valmöjligheter, från tidiga ungdomsår till ålderns höst.

• Vi vill att Härryda erbjuder ett rikt och varierat utbud av offentlig service med stor valfrihet, av hög kvalitet och till låga kostnader. En förutsättning för ett lyckat resultat är att kommunen uppträder som en mycket kompetent beställare och upphandlare.
  • Vi vill ge barns och äldres perspektiv en central plats i politiken inom alla kommunala områden, från samhällsplanering till kultur och fritid.
  • Vi vill öka medborgarnas valfrihet genom att konkurrensutsätta fler verksamheter inom skola, vård, omsorg och samhällsbyggnad
  • Vi vill öka valfriheten genom att göra det enklare att starta nya alternativa enheter med annat huvudmannaskap än kommunen.
  • Vi vill öka valfriheten genom att få fram enskilda familjedaghem eller familjedaghem som startas av en grupp föräldrar.
  • Vi vill värna föräldrarnas lagstadgade rätt att fritt välja skola. Konkurrens mellan kommunala och fristående skolor stimulerar utvecklingen och ger föräldrar valfrihet. Det ger också skolans anställda möjlighet till alternativa karriärvägar. Kommunen ska därför stödja och underlätta för alternativa etableringar inom skolan.
  • Vi vill att fler alternativa vårdgivare ska uppmuntras. Alternativa omsorgsprofiler och språkkompetenser gynnar kvalitet och effektivitet i omsorgsarbetet med och därmed de äldres valfrihet. Behoven ska styra och inte åldern. Boenden för äldre ska anpassas så att medborgarna kan välja mellan olika boendeformer, såsom hyresrätter, bostadsrätter, trygghetsboenden och omsorgsboenden.
  • Vi vill att äldre ska ha rätt att fortsätta leva ihop när livskamraten behöver plats på äldreboende; så ökar vi valfriheten!

Genom att arbeta för dessa åtta punkter vill Liberalerna som en aktiv part i Alliansgemenskapen öka medborgarnas möjligheter att välja de alternativ som bäst passar dem, inte vad någon kommunal aldrig så kompetent bedömare anser passande!