Erik Lagerström – Allmänpolitisk debatt 2018

Lördag 17 februari 2018

Mina kära liberala kollegor har ju, eller kommer att, på ett mycket bra sätt beskriva hur vi hur vi Liberaler vill se vår kommun och hur den ska utvecklas. För min del skulle jag vilja uttrycka min syn på några områden av, för mig, särskilt intresse.

Liberalismen sätter människovärde, valfrihet och värdighet högt. Därför är det mycket viktigt att vi politiker fortlöpande tar del av medborgarnas insikter och åsikter. En väl fungerande demokrati förutsätter en fortlöpande dialog mellan de förtroendevalda och medborgarna. En hörnsten i sammanhanget är att verksamheterna har tydliga och accepterade mål. Vidare ska det vara en självklarhet att dessa mål är väl kända av såväl brukare som utförare. Dessutom, men inte minst viktigt, är det att kommuninnevånarna känner till dessa och har möjlighet att följa utvecklingen. Därför är vi liberaler mycket glada över att vi fått till stånd att Servicegarantier införs i kommunens verksamheter.

Varje verksamhet ska ha tydliga och mätbara mål som regelbundet följs upp och där negativa avvikelser snabbt korrigeras. Detta gäller såväl kvalitetsmål som ekonomiska mål.

Kvalitet och effektivitet ska bestämma hur verksamheten ska utföras och av vem. Den som bäst och effektivast utför uppgiften ska få förtroendet att sköta densamma. Huruvida arbetet utförs i kommunal eller privat regi är i sammanhanget ointressant – det är måluppfyllelsen som är det väsentliga.

I detta sammanhang kan småföretagskooperativ, alltså ett medarbetarägt företag, vara en intressant verksamhetsform. De samägande medlemmarna både äger och driver verksamheten.

Konkurrens stimulerar utveckling. Höjda kvalitetskrav och utökad kvalitetsuppföljning skapar förbättrade verksamheter. Kommunen ska därför stödja och underlätta alternativa etableringar.

Kunskapen om detta arbetssätt ska vara väl känd hos både de som har behov av tjänsterna som av existerande och potentiella utförare.

En hög kvalitet och en gedigen måluppfyllelse gäller självklart då även Vård och Omsorg och Stöd till Funktionsnedsatta.

Såväl de äldres som de funktionsnedsattas livssituation varierar kraftigt. Många är friska och har sina förmågor kvar. Andra har hälsoproblem och behöver vård och omsorg. Kommunens politik för äldreomsorg måste därför präglas av mångfald, bredd och valfrihet. Kvaliteten gynnas av konkurrens mellan olika vård-, service- och omsorgsgivare. Detta gäller såväl Äldreomsorgen som stödet till de Funktionsnedsatta.

Vi Liberaler i Härryda vill därför att valfrihet, kvalitet, värdighet och helhetssyn ska genomsyra äldreomsorgen och stödet till de funktionsnedsatta. Den enskildes behov och inte åldern ska styra när insatserna ska utföras. Att äldre ges rätt att fortsätta leva ihop när livskamraten behöver flytta till ett äldreboende. Att det i kommunen byggs fler vanliga bostäder men med större möjligheter till gemenskap och trygghet, så kallade Trygghetsbostäder för såväl äldre som innevånare med funktionsnedsättning. Lägenheterna ska ha gemensamma utrymmen där möjligheter finns för såväl gemensam matlagning och intagande av maten som plats för gemensamma aktiviteter.

Samtliga funktionsnedsatta ska ha rätt till daglig sysselsättning och erbjudas goda möjligheter till kultur- och fritidsaktiviteter. Stimulerande aktiviteter, exempelvis musikstunder och föredrag ska vara en naturlig del i vardagen.

Trygghetsbostäderna ska vara en naturlig del av ordinarie bostadsbestånd. Äldre med omsorgsbehov ska liksom invånare med funktionsnedsättning kunna se sig vara en naturlig del i samhället. Att exempelvis kunna höra glada barnskratt och se barnen leka i närheten ska vara ett naturligt inslag i vardagen. Kommunen arbetar för en förbättrad tillgänglighet för funktionsnedsatta personer för att få tillgång till olika samhällsfunktioner och fritidsaktiviteter såsom butiker, bibliotek och badanläggning,

Stöd till funktionsnedsatta med omsorgsgaranti – alla ska så långt möjligt få den specifika omsorg och stimulans som varje individ är i behov av.

Sammanfattningsvis

Kvalitet, omsorg, omtanke och effektivitet är kännetecken för kommunens verksamheter inte minst vad som gäller Äldreomsorg och Stöd till de Funktionsnedsatta!