Anders Halldén – Allmänpolitisk debatt 2018

Lördag 17 februari 2018

Frihet måste försvaras.

Här i Sverige får vi leva, tänka, tro och älska som vi vill. Med friheten kommer också ett ansvar – att försörja sig själv, respektera andra och bidra till det gemensamma. Då kan vi allihop lita på att de viktigaste fungerar: trygghet i vardagen, landets säkerhet och att alla får samma chans i starten. Frihet, ansvar och förtroende – så kan man sammanfatta det liberala löftet, eller samhällskontraktet.

Vissa saker måste bara fungera: tryggheten, sjukvård och omvårdnad samt en skola som ger den bästa starten åt varje barn. Och det är bara genom samarbete och frihandel som världen kan möta framtiden.

Boende för alla.

Det skall vara möjligt som ung såväl som äldre att bo i Härryda. Lägenheter måste finnas för den som flyttar hemifrån skall hitta ett boende. Detta gäller också den som bryter en relation eller behöver minska sin boendeyta. Bristen på bostäder måste motverkas genom ett ökat byggande och snabbare hantering av processerna för att underlätta byggandet. Ett speciellt intresse skall riktas mot byggandet av mindre lägenheter.

Trygghet

För Liberalerna är frågan om trygghet central och i grunden också en fråga om frihet. Att känna sig trygg att lämna hemmet utan att oroa sig för inbrott. Att känna sig trygg att gå hem på kvällen själv. Att känna sig trygg nog att ta en löprunda även när mörkret fallet. För att uppnå detta spelar polisen en avgörande roll. Trots att regeringen nu satsar något på polisen så kommer effekterna ta lång tid så därför behöver Härryda kommun vidta ytterligare åtgärder för att säkra Härrydabornas trygghet.

Liberalerna i Härryda vill bland annat se fler fritidsaktiviteter för våra ungdomar. Vi vill även ytterligare förbättra belysningen och skapa trygga miljöer och på så sätt göra gångstråk, cykelbanor, elljusspår och parker som idag känns otrygga mer tillgängliga. Därtill vill vi utvärdera och utveckla de nattvandringar som sker i Härryda kommun för att på så sätt få fler vuxna ute på kvällarna. Ingen ska vara orolig på vägen hem.

Nationellt har Liberalerna nyligen lanserat ett flertal satsningar för att öka tryggheten. Vi vill öka polisyrkets attraktivitet med bättre löner och öka antalet poliser i yttre tjänst. Liberalernas förslag skulle leda till betydligt fler poliser i yttre tjänst inom 5-7 år – det skulle innebära ca 20 poliser i Härryda kommun. Dessutom vill vi se statliga pengar till kommunala trygghetsvakter som ska verka i kommunen på helger och nätter.

Äldre i kommunen

Äldreomsorgen skall präglas av att äldre får möjlighet att välja hur man vill leva sitt liv. Lagen om valfrihetssystem (LOV)innebär att äldre skall ha ett större inflytande över hemtjänsten och ökad valfrihet i äldreomsorgen, men Härryda kommun måste ha flera utförare kopplade till hemtjänsten. Den skall vara valfri och man skall fritt kunna välja innehåll och leverantör. Friheten skall också gälla rätten att välja vilken mat och vilken form den skall den skall ha, antingen den levereras i gemensam matsal, lagas i ens hem eller levereras färdiglagad för uppvärmning. Mat kan vara olika.

Boende för äldre.

Rätten att själv välja sin bostad är en av de friheter vi värdesätter. Även äldre skall ha den rättigheten. I vår kommun finns idag ingen möjlighet för den som önskar ett trygghetsboende, varken hyresrätt eller bostadsrätt. Ett trygghetsboende är ett ordinärt boende där man kan bo så länge man själv vill eller kan. Det är inte ett vårdboende utan ett boende med utökad service som trygghetsvärd och gemensamma utrymmen. Man köper eller hyr ett trygghetsboende från en viss ålder t.ex 70 år. I ett trygghetsboende bor man och sköter sig själv precis som i en vanlig lägenhet, med allt vad det innebär från disk, städ och tvätt till att bjuda hem vänner. Har man redan hemservice eller andra tjänster kan förflytta dem till trygghetsboendet.

Alla trygghetsboenden bör ha en trygghetsvärd. Trygghetsvärden ansvarar för det sociala innehållet och skapar en vi-känsla i boendet. Trygghetsboendena erbjuder även gemensamma utrymmen för dig som hyresgäst. Genom att delta i husets aktiviteter eller utnyttja de gemensamma utrymmena har man möjlighet att träffa de andra som bor i huset. Man avgör själv hur mycket man vill delta i de gemensamma aktiviteterna. Härryda har istället satsat på BGT-boenden där valfriheten har varit eftersatt, för att inte säga obefintlig. Inte heller tillgången på äldreboenden är i nuläget tillfredställande. Vi liberaler kräver att det aktivt i Härryda verkas för fler trygghetsboenden, att BGT-boenden omvandlas till trygghetsboenden och att kommunen satsar på fler boende för äldre med stort omvårdnadsbehov.

Näringsliv

Härryda kommun rankas som bäst i Västsverige när det gäller näringslivsfrågor. Det krävs dock fortsatt framförhållning för vidare tillväxt i Härryda.

Utveckling av järnvägen och av riksväg 40 är förutsättningar för ett fortsatt framgångsrikt näringsliv. Järnvägen mellan Borås och Göteborg måste byggas ut till dubbelspår med station vid Landvetter flygplats såväl som vid Landvetter södra samt utveckling av stationsområdet i Mölnlycke. Buller är ett svårt problem i Härryda kommun. Vi måste därför fortsätt att undersöka vilka lösningar som är möjliga för att hantera trafikbullret i Landvetter. Det måste utredas om breddning och elektrifiering av riksväg 40 går att genomföra.

Härryda kommun skall också skapa förutsättningar för ett stabilt markinnehav i syfte att etablera industri, logistik och handel. Vid utveckling av Landvetter södra skall det finnas utrymme för arbetsplatser, bostäder och centrumbebyggelse. Mölnlycke centrum står inför stora förändringar. Fler bostäder och arbetsplatser krävs i centrum genom att etablera fler butiker och restauranger. Allt för att Mölnlycke centrum skall bli mer attraktiv som inflyttningsort. Företagare skall ha en ingång, t.ex en företagscoach, till kommunen för att korta handläggningstiderna så mycket det går.

Träsket

Det måste rensas upp i träsket. Entrén till Mölnlycke är i dag en skamfläck för en växande centralort med sumpvatten, stinkande gölar, nedrasade träd m.m. Skötselplanen för naturskyddsområdet är idag otillräcklig och går uppenbarligen inte att utveckla med den döda hand reglerna för naturskyddsområdet ställer. Detta gäller också för andra delar av Rådasjön. Härryda kommun måste därför påbörja ett arbete för att upphäva det interdikt som ligger över Mölndalsåns mynning och Rådasjöns stränder. Liberalerna kommer att begära att en utredning om upphävande av naturskyddsinterdiktet genomförs för Härryda kommun. Det föreligger flera olika begränsning av liknande karaktär i kommunen. Vi har nyligen följt en debatt om skadade träd i Mölnlycke. Sådan ytor vars skötselplaner är otillfredsställande skapar farliga miljöer på många olika håll.