Erik Lagerström

Erik Lagerström, boende i Pixbo tillsammans med hustrun. Är egenföretagare som sedan några år uppnått pensionsåldern. Innan uppstarten av det egna företaget ”i slutet av karriären”, hade jag den stora förmånen att ha mycket intressanta arbetsuppgifter inom industrin, och då framför allt inom utveckling och produktion, såväl i Sverige som utomlands. Det som arbetsmässigt stimulerar mig särskilt är innovationer och nyföretagande, något som skapar nya arbetstillfällen och som i sin tur är en bas för den framtida välfärden.

Den enskilde ges goda förutsättningar att själv göra bra val hur livet ska gestalta sig. Detta, i kombination med samhällets sociala ansvarstagande för den som inte har dessa förmågor, är det som varit avgörande för mitt val av politisk hemvist. Ett exempel på dessa förutsättningar är att ha en skola som kvalitetsmässigt ligger i topp.

Det liberala partiet har alltid varit drivande för en väl fungerande demokrati, något som är avgörande för ett samhälles välbefinnande. Invånarnas möjligheter att påverka är en grundbult i sammanhanget.

Jag vill att den kommunala verksamheten kännetecknas av en hög kvalitet och en hög effektivitet är en hörnsten för invånarnas välbefinnande. Vi politiker måste bidra till att förvaltningen har tydliga och uppföljningsbara mål, som löpande följs upp och där negativa avvikelser snabbt åtgärdas. Huruvida verksamheterna ska utföras i kommunal regi eller av privata företag är inte det väsentliga. Det är effektivitet och kvalitet som ska vara det som bestämmer vem som utför de för kommuninnevånarna så viktiga uppdragen.

Att Härryda Kommun ska vara en mycket attraktiv arbetsgivare som attraherar en hög kompetens, något som inte minst gäller skolan.

Att ideella föreningar med samhällsinvånarnas intressen och välbefinnande för ögonen ska stöttas. Detta som ett komplement till förvaltningens gedigna arbete.

Uppdrag 2014-18

• Ledamot i Kommunfullmäktige